Fikk pris for å ha laget en av de store folkefestene i fjor

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 22. Jan 2020

PRISVINNER: Bedriftsidrettens Morten Rasch Eliassen, primus motor for Trondheim Maraton har vunnet prisen Årets Døråpner i 2019, for å ha utviklet arrangementet til en bred folkefest.

Morten Eliassen er primus motor, og har skapt en enorm folkefest

- Fra å være en spisset konkurranse for de mest ekstreme løperne, er det med ulike lengder og løpsalternativer blitt en folkefest, med fokus på folkehelse for løpere i alle aldre, sier juryen i begrunnelsen for å hedre Eliassen med Årets Døråpner-prisen for idrett og kultur.

Etter at deltakelsen i Trondheim Maraton hadde ligget rundt 3000 løpere i mange år, har arrangementet hatt en kraftig økning i antallet deltakere de to siste årene. I fjor ble det ny rekord, med 7700 deltakere.

- Eliassen er primus motor for arrangementet, og har gjennom entusiasme og nytenkning videreutviklet Trondheim Maraton til å bli et av de mest spennende løpsarrangement i landet, ifølge jurybegrunnelsen.

Det er bedriftsidretten i Midt-Norge og Nidelv IL som arrangerer Trondheim Maraton, og i fjor var 51. gangen det ble arrangert.

Hedrer ildsjeler i Trondheim

Årets Døråpner skal hedre personer som over en lengre periode har jobbet med å markedsføre Trondheim på et nasjonalt og internasjonalt plan, gjennom kultur, idrett og kongresser.

- Menneskene som mottar årets priser er glimrende eksempler på viktige ildsjeler med stor entusiasme for Trondheim, ifølge juryen.

Årets Døråpner er et samarbeid mellom Visit Trondheim, Næringsforeningen i Trøndelagsregionen, Sparebank 1 Midt-Norge og Trondheim kommune.

- En god kollega

- Vi setter enormt pris på Morten som kollega og verdsetter virkelig hans evne til å få ting i sving. Vi har lyst til å takke han for at han klarer å få voksne i aktivitet uavhengig av form og løpebakgrunn. Han skaper folkehelse, gode opplevelser og mestringsfølelse. Dette er idrettsglede in action. Takk, Morten! sier generalsekretær Svenn Erik Bolle.